Translate

niedziela, 4 lipca 2021

Wszędobylstwo cz.51. Ruiny pałacu w Rząśniku

Hej lipcowo!!!


Po długiej trasie dnia poprzedniego : kolonia Orzechowice w Rząśniku- Okole-Lubiechowa-szlak agatowy - kolonia Orzechowice

                           źródło: [mapa wydana przez www.sudeckazagroda we współpracy z  

                                               portalem  www.gorykaczawskie.pl



i nie ukrywanej nie dyspozycji mięśni, nie chciało mi się daleko wypuszczać, postanowiłem dziś odwiedzę ruiny pałacu w Rząśniku.

Do ruin pałacu od mojej kwatery miałem jakieś 3 km – niedaleko, zważywszy wędrówkę dnia poprzedniego

Właściwe rogatki wsi przywitały mnie przygnębiającym widokiem : 



Jako historykowi nasunęło mi się pytanie -wytrych : dlaczego? Dlaczego taki stan rzeczy zastałem? Remont szkoły? Brak uczniów?(czyli mało urodzeń we wsi), brak...można jeszcze parę pytań postawić

Obok szkoły dla kontrastu taki widok - bez komentarza i pytań 



Gdzieś obok majaczyły się ceglane ruiny pałacu 


Wchodzimy

 Wejście wejście, gdzie jest wejście??

 Gdzieś w gąszczu liści zobaczyłem wąską dróżkę, za chwilę byłem na miejscu




                  






To nic że ruin nie można było jeszcze bliżej pooglądać, idąc za intuicją i ciekawością wszedłem na dziedziniec : 







 





Nie byłbym sobą gdybym nie zaczął szperać o smutnej historii obiektu :

Wg oficjalnych danych Budowa pałacu w Rząśniku została rozpoczęta w roku 1734 z inicjatywy Johanna Bernarda Holzhausena, według projektu wybitnego architekta Martina Frantza.

      Budowę ukończono dopiero pod koniec XVIII wieku. W XIX wieku pałac był restaurowany, a około 1900 roku przeprowadzono kompleksowy remont budynku. Przed remontem "Wermacht utworzył tu bowiem siedzibę sądu polowego, który skazywał niemieckich dezerterów Zapadały przeważnie wyroki śmierci, a skazańcy przed egzekucją sami musieli wykopać sobie grób". [źródło:https://karkonoszego.pl/artykul/ruiny-palacu-w-rzasniku/1036984]






     Po 1945 roku w budynku znajdowały się mieszkania dla pracowników PGR-u. W latach 1962-1963 przeprowadzono bieżące naprawy dachu. Teraz nasuwa się pytanie co się stało przez 40 lat że ów obiekt stracił swój blask?
Portal karkonoszego.pl podaje że jeszcze w latach 80 znajdowały się tam mieszkania pracownicze (aż trudno uwierzyć!!)
Dla zwiększenia kontrastu zobaczcie jak mógłby wyglądać ten pałac. Wizualizacja : zabytkidolnegoslaska.com.pl




oraz jak wyglądał w czasach świetności:
[źródło:https://karkonoszego.pl/artykul/ruiny-palacu-w-rzasniku/1036984]


Z tą historyczną refleksją zapraszam Was w następnym poście na różaną drogę do Tarczyna 







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz