Translate

piątek, 28 lipca 2023

Wszędobylstwo cz.56 Czeska Szwajcaria cz. 3 Brama Pravčicka. Przyroda wie jak zadbać o siebie

Dzień drugi - wtorek

Standardowo - zjadłem, przejrzałem jak dojechać, spakowałem to co potrzebowałem - i czas w drogę do Bramy Pravčickiej.

Autobus na Hřensko. Jakieś 12 km..

Mogłem wysiąść z samym centrum wsi, dojechałem jednak do punktu docelowego.





Na Janov wybrałem się dzień później


to ruszam, na razie podróżników i turystów mało. 

Podtytuł nie jest przypadkowy, rok temu miał tutaj powstał ogromny pożar, który strawił dużą część parku.





Nie za ciekawie to wygląda, prawda?








Rok po tych tragicznych wydarzeniach, które w tym roku nawiedzają inne części Europy zobaczyłem zwiastun nadziei i odradzającego się życia. Przyroda wie co zrobić. Bardzo często na pogorzeliskach rośnie wierzbówka kiprzyca, z której liście po fermentacji, stosuje się do tworzenia niezwykłej herbaty bez teiny (Ivan Chai) .
Znalazłem ją i tu.








Poniżej autor bloga na tle tego pięknego  i przerażającego krajobrazu



Jakiś niedługi czas (tylko 2 km od przystanku) dotarłem do charakterystycznej architektury przyrody i człowieka, ale zanim - ciekawostka - jaskinia. 


Na skale charakterystyczne ślady erozji piaskowca








Miałem nosa. Otwarcie głównego wejścia - od 10:00. Byłem tuż przed czasem. Wejście ok 100 koron czeskich. 

Po przejściu przez kasę mamy do wyboru parę tras, knajpkę, a nawet wystawę tamtejszego malarstwa. Nie warto się spieszyć.

Plan : kawa, wystawa i ruszam w zakamarki Bramy....


kiedyś górna część była otwarta


Brama w moim obiektywie:



Na tle bramy :





Wreszcie znalazłem miejsce, w którym mógłbym zrobić fotkę. Pytacie co za radio? Radio 357- to jedno z dwóch rozgłośni internetowych,  powstałych na miejscu radiowej trójki. Polecam jako wierny słuchacz i patron. 

Widoki:







Warto wejść wszędzie, bo z każdej strony inne krajobrazy :D. Polecam, polecam, jeszcze raz polecam. Zwłaszcza przed 10:00

Jak schodziłem (po około 2 godzinach zwiedzania) do przystanku to turystów dopiero co wchodzących było całe mnóstwo.

Odjazd autobusu za 40 minut. No to co. Idę doszedłem tu:


Gdzie udałem się niespodziewanie na następny dzień.... ale o tym, wieży widokowej, przejazdem promem w następnym poście. Wypatrujcie

Serdeczności dla czytających, przeglądających, lajkujących.....

Piotr Wszędobylski Marchewa


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz